منتدى شباب TOP لتكنولجيا المعلومات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
تصويت
المواضيع الأخيرة
» مادة علمية كافية لخوض اختبار icdl
اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات Icon_minitimeالثلاثاء أبريل 10, 2012 3:57 pm من طرف راعية الصفرا

» ccna 640-802
اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات Icon_minitimeالسبت فبراير 25, 2012 4:03 pm من طرف ali_elrashedy

» شركة ايكونزللتسويق والدعاية والاعلان
اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات Icon_minitimeالخميس سبتمبر 15, 2011 8:38 pm من طرف sabryna

» شركة ايكونزللتسويق والدعاية والاعلان
اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات Icon_minitimeالخميس سبتمبر 15, 2011 8:37 pm من طرف sabryna

» شركة ايكونز للتسويق الالكتروني
اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات Icon_minitimeالسبت أغسطس 20, 2011 11:01 pm من طرف sabryna

» منحة "مشروع تعلم" المجانية
اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات Icon_minitimeالخميس ديسمبر 09, 2010 12:21 am من طرف sabryna

» مفاجأة نهر الحياة يوم 19 أكتوبر الساعة 5 مساءً
اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 22, 2008 7:35 pm من طرف مرفت نهر الحياه

» عايز تتعلم ازاى تعمل cv خليك مع نهر الحياه وهى تعرفك
اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 22, 2008 7:30 pm من طرف مرفت نهر الحياه

» كل سنه وانتم بخير
اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 26, 2008 5:54 pm من طرف Admin

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
Admin
اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات I_vote_rcapاول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات I_voting_barاول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات I_vote_lcap 
مرفت نهر الحياه
اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات I_vote_rcapاول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات I_voting_barاول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات I_vote_lcap 
رحاب الطحان.
sabryna
elmalkylight9
ali_elrashedy
راعية الصفرا
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم

اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin

المساهمات : 103

اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات Empty
مُساهمةموضوع: اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات   اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات Icon_minitimeالسبت سبتمبر 20, 2008 6:33 pm

أهمية الزواج

لأسباب كتيرة أهمها إن الجواز بيفتح باب كمية حسنات كتيرة جدا لا حصر لها فالزوج عندما يبدأ بإنشاء بيت لة بيت أسلامى بغرض إنة يحصن نفسة و زوجتة و يربى أولادة على الدين فكل عمل خير يعملة أولادة يأخذ هو ثوابة لأن الدال على شئ كفاعلة فتصوروا كل صلاة يصليها الأبن سيدخل ثوابها أيضا فى حسنات اللى علمة الصلاة أبوة وأمة وكل ما الزوج يعطف على زوجتة وحتى كل شئ جميل بين الزوج و الزوجة علية ثواب كبير فى الدين الأصل فى الخطوبة الكتمان وعدم الأشهار ولزمة الخطوبة إن الأثنين يتأكدوا من أنهم مناسبين لبعض بعد كدة إما الجواز و أما إنهم يأخدوا أجازة من بعض لحد متعدى الفترة الجواز عمرة مكان هدف الجواز وسيلة وسيلة للوصول للجنة وسيلة سهلة جدا و قوية جدا فكل حركة بسيطة وصغيرة بين الزوج والزوجة بحسنات كتير جدا فالجواز بيفتح باب وراءة طوفان و أنهار ومحيطات من الحسنات السهلة والجميلة

عرف لى ما معنى الزواج ما معنى زوجة وما معنى زوج

1 الزواج هو مسئولية كبيرة مبنينة على تفاهم وإتفاق بين الزوج والزوجة وحياة جديدة لابد وأن تكون على أساس سليم لكى تستمرولازم كل منهم يكون قادر على تحمل المسئولية
أما معنى الزوجة ومؤهلاتها هى طبعا مفيش قواعد معينة لمؤهلات الزوجة ولاسن ثابت للزواج بس لازم البنت تكون مقدرة حجم مسئولية الزواج وهل هى قادرة عليها وقادرة على بناء أسرة مسلمة صالحة وقبل أن تطالب بحقوقها لازم تكون عارفة واجباتها إتجاه بيتها وزوجها وأولادها ولو الزوجة قامت بواجباتها شئ طبيعى هتلاقى الزوج أيضا بيقوم بواجباته وهيراعى حقوق زوجته

2 سؤال بيختلف من شخص للتانى وقليل اوى اللى يعرف ربنايعفو عنا وعن الجميع زواج يعنى ممكله دنيا واخره اسره ام اب اطفال يتربوا فى طاعه الله
العمل بسنه حبيبه محمد صلى الله عليه وسلم مش عباره شركه ومصالح وفلوس المفروض يعنى يكون للزوجه مثل اعلى ليها اولا ولاولادهم يكون على خلق يكون ربنا ورسوله احب اليه من نفسه ومن اى شىء فى والزواج حب رحمه حنان موده اخلاص تعاون عطف رقه طاعه
الجواز هو جهاد المرأة كما قال رسول الله

عن أسماء بنت يزيد الأشهلية أنها أتت رسول الله وهو بين أصحابه فقالت: بأبي أنت وأمي يا رسول الله أنا وافدة النساء إليك، إنه ما من امرأة كانت في شرق ولا غرب سمعت بمخرجي هذا أو لم تسمع إلا وهي على مثل رأيي، إن الله بعثك إلى

الرجال والنساء كافة فآمنا بك وبإلهك وإنا معشر النساء
محصورات مقصورات قواعد بيوتكم ومقضى شهواتكم وحاملات أولادكم، وإنكم معاشر الرجال فضلتم علينا بالجمع والجماعات وعيادة المريض وشهود الجنائز والحج بعد الحج وأفضل من ذلك الجهاد في سبيل الله، وإن الرجل منكم إذا خرج حاجّاً أو معتمراً أو مرابطاً حفظنا لكم أموالكم وغزلنا لكم أثوابكم وربينا لكم أولادكم، أفما نشارككم في هذا الخير يا رسول الله؟ فالتفت النبي صلى الله عليه وسلم إلى أصحابه بوجهه كله ثم قال: هل سمعتم مقالة امرأة قط أحسن من مساءلتها عن أمر دينها من هذه؟ فقالوا يا رسول الله ما ظننا أن امرأة تهتدي إلى مثل هذا. فالتفت النبي صلى الله عليه وسلم ثم قال: انصرفي أيتها المرأة وأعلمي من وراءك من النساء أن حسن تبعل إحداكن لزوجها وطلبها مرضاته واتباعها موافقته يعدل ذلك كله. قال فأدبرت المرأة وهي تهلل وتكبر استبشاراً أن حسن التبعل يصح أن يكون مصطلحا مستقلا له قدسيته الخاصة لأنه يعدل ذلك كله وما أدراك ما ذلك كله إنه:
الخروج للجهاد حضور الجمع والجماعات الجنائز عيادة المرضى
تكرار الحج والحج إلى الحج كفارة لما بينهما
منقول من
http://www.lahdah.com/vb/archive/index.php/t-2400.html

أجمل أحلام الشاب المقبل على الزواج يا ترى بيحلم بأية

1 بيحلم أولا بالجنة طبعا و إن ربنا يبقى راضى عنة
2 بيحلم ببيت أسلامى فية زوجة بتحبة و تهتم بية وتكون كإنها أم بتحن على أبنها
3 بيحلم ببيت فية ضحك وحب وأولاد متربيين على الإسلام ومتفوقين
4 بيحلم ببيت مفهوش مشاكل وجميل
5 بيحلم بزوجة تملأ عينة وتكفيه وتوفر له السعادة وتكون سبب لدخولة الجنة وتساعدة فى دنيتة يعنى هو نيتة كويسة

احلام البنات المقبله على الزواج

دى بقى وجهات نظر مش كل البنات زى بعضها فى الموضوع ده
بس اكدلكم ان 99% من البنات مش بيفكر اوى فى الماده لان

الفلوس بتروح وبتيجى والبنت دايما بتدور على صفات معينه آخرها لو وجد هو الفلوس واهم الصفات اللى البنت بتدور عليها هى التدين ، الاخلاق ، الرجوله اللى لها معانى كتيره اهمها انه يبقى كلمته واحده ، نضوج الافكار

لتعجيل الزواج

ماذا تفعل البنت لتعجيل الزواج هل تذهب بنفسها
عادتا تكون أول خطوةصريحة من الرجل الرجل يصرخ يا جماعا أنا عاوز أتجوز حد شاف عروسة بنت حلال بالمواصفات التالية1 2 3
ويعمل إعلانات فى كل حتة فيأتى أهل الخير بالبشرى والأخبار أنهم يعرفو ابنت حلال بمعظم المواصفات المطلوبة فيذهب الرجل ليرى بنت الحلال
أما بالنسبة للبنت فتعلن أمها إن بنتها أصبحت عروسة وتذكر فيها كل المواصفات الجيدة وتحاول ألاتذكر أى عيوب أو تشتكى منها فيسمع أهل الخير والبشرى بذلك فيبحثوا عن شخص مناسب لها لانهم بيحبواالأفراح وإدخال السعادة على البيوت
بالنسبة للبنت فلا تذهب لتبحث فهى أميرةمصونة أعزها الإسلام تتقرب من الله والله قادر إنة يأتى لها بأحسن الرجال راكعين على ركبتهم لانها أحصنت نفسها يمكن يراها الرجل فى الشارع أو فى أى مكان فيزرع الله فى عقلة الإعجاب ويجعل قلبة يدق بقوة لاتجعلة يعرف ينام فيذهب ليسأل عنها ويدخل من الباب وهو مستعد يبوس الأيادى للحصول على هذة اللؤلؤة المصونة لاحظى يا أختى إن الشيطان لا يأمر الإنسان المؤمن بالزنا مرة واحدة ولكن الشيطان بزكاء يقول حتتعرف منين يا
شاطر على بنت وأنت لا تكلم بنات فإذا كلم بنات ستكون هذة بداية طريق للمعاصى أخرة النار لذا يقول الله ولا تتبعوا خطوات الشيطان لأن الشيطان ياخذنا خطوةخطوة و لو مكتوب لك الجواز بعد سنتين فلن ترى إلا ما كتب الله لك أعلم إن الصبر صعب ولكن يوفى الله الصابرين أجرهم بغير حساب ألاتريدى أن تدخلى الجنة بغير حساب

لتعجيل الزواج بالنسبة للبنت

فتعلن أمها إن بنتها أصبحت عروسة وتذكر فيها كل المواصفات
الجيدة وتحاول ألا تذكر أى عيوب أو تشتكى منها فيسمع أهل الخير والبشرى بذلك فيبحثوا عن شخص مناسب لها لانهم بيحبوا الأفراح وإدخال السعادة على البيوت
بالنسبة للبنت فلا تذهب لتبحث فهى أميرة مصونة أعزها
الإسلام تتقرب من الله والله قادر إنة يأتى لها بأحسن الرجال راكعين على ركبتهم لانها أحصنت نفسها طب خطوات العمل أية: اللى عليكى الأن عن طريق أهلك وأصدقائك هو نشر أنك أصبحتى عروسة و ينشروا مميزاتك فى كل مكان وتدعى الله بإلحاح هقول لك على حاجة زى السحر والله هى قيام الليل قومى الليل كتير و ستجاب دعوتك إذن الله

الجواز قسمة ونصيب من الله

الجواز قسمة ونصيب من الله بس طبعا لازم الواحد يتعرف على الناس عشان النصيب ييجي يعني مثلا زي الرزق مهو الجواز برضه رزق الواحد بيشتغل فربنا بيرزقه بالمال وهو ربنا قاسمله رزق معين هيخده هيخده ومهما عمل مش هياخد غيره نفس الحكاية انت لما تنزلي تتعرفي على ناس بطرق مشروعة طبعا تشتغلي مثلا أو تشاركي في عمل اجتماعي أو خيري أكيد هتقابلي حد يعجب بطريقة كلامك، تصرفاتك، أخلاقك وفي نفس الوقت يلاقي القبول عندك وترتاحيله ولما تصلي استخارة تلاقي ربنا مبارك في الموضوع ومشي على خير يبقى كدة نصيبك جالك وربنا رزقك

العريس

1

أنت عاوز وحدة تقويك فى الدين وتجعلك تقوم الليل و تصلى الفجر وتخرج جزء من مالك صدقة وتبر أمك و أبيك وتحفظك وتحفظ بيتك وترضيك معناة بنت متدينة
2 أنت حساس شوية للكلام مبتحبش حد يبرطم فى الكلام
ويغلط معناة بنت عندها ذكاء أجتماعى ومؤدبة وتحسسك إن عندها حياء
4 أنت ولد طول عمرك مع ولاد كل خروجاتك مع ولاد أنت عايز حاجة مش موجودة فى أصحابك معناها بنت رقيقة
5 أنت عايز واحدة توافق إنها تكون ربة بيت مستعدة تعتنى بك
وبالبيت إذن أنت عايز وحدة ربة بيت وفهما إنها ستكون محور البيت كلة وأنها عليها شغل البيت وإنت عليك مواجهة العالم الخارجى وحماية البيت و تحول بيتكم إلى جنة
6 أنت عاوز واحدة أهم حاجة عندها أسرتكم المستقبلية أهم من أسرتها الحالية وأهم من وظيفتها
7 أنت عاوز واحدة مستعدة تسمع كلامك وإذا أختلفتم ولم تقنع أنت برأيها بعد الحوار فيجب أن يكون هناك سائق واحد فى البيت للسفينة
8 أنت عاوز واحدة مستعدة تتجوز لانك لو أخدت وحدة صغيرة جدا فغالبا ستحب هى أن تستنى لحد ميجلها الواد الفت النت الست البت ولو عملت أية فستجدها مش طلبة معاها تتجوز ساعتها
9 أنت عاوز واحدة تحسسك إنها ستقف جانبك فى أحلك الظروف ولا تحسسك إنك عجزت إذا ضاقت بك الدنيا إذن إنت عاوز واحدة قنوعة ولا تحب الدنيا ولا تهتم فقط بمطالبها
10 أنت عاوز وحدة تملأ عينك إذن عاوز إنك تحس بقبول فى شكلها وتعتبرها جميلة
11 أنت عاوز واحده أهلها ناس شاريينك ومقدرينك وبيعملوك بإحترام وعيلة مترابطة ومش منتشر فيها الطلاق كالسرطان لإنك لو أخذت عيلة مش مترابطة فإحتمال إن المرض دة ينتقل عندك أحتمال كبير وعلى فكرة أى عمل بيبقى كئيب حتى ولو كنتى فى أكبر ملاهى فى الدنيا لو عملتية بكرة ومن غير هدف
وأى عمل فى الدنيا بيبقى لذيذ ممتع لو عملتية بحب وعينيكى على هدفك اللى هو الجنة فيها ما لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر
نفترض إنك وجد البنت المناسبة

فقبل أن تتخلق مشاعر توقف فورا و أجلس مع الأب جلسة واحدة تحدد فيها كل الكلام عن الماديات لان الماديات قد تدمر فى هذة الجلسة تتكلم على النقاط التالية
الخطوبة:
شكلها عامل إزاى أسلامى ولا غير إسلامى و تلبس إنت الذنوب حتقدم فيها أية هل ستقدم شبكة أو مهر أو أية ميعادها
كتب الكتاب:
حتقدم فيها أية هل ستقدم شبكة أو مهر أو أية ميعاد الفرح
شكلة عامل إزاى أسلامى ولا غير إسلامى وتلبس إنت الذنوب
الشبكة بكام والمهر كام كل واحد حيجيب أية بالتفصيل هل هتعمل قايمة أم لا المؤخر كام
ولازم تبقى رايح عارف إن قد يطلب أكتر مما قلت فلازم تعرف أخرك إية لانك راجل و كلمتك سيف ومسئول عما تتفق علية
إذا أنتهيت من الأشياء دى ستكون أنتهيت من جزء كبير جدا
من المشاكل فى جلسة واحدة ولو وجدت شريك حياتك المناسب فأمسك فية بكل قوتك وأستغنى عن كل شئ فهذا شخص فريد من نوعة وهتتعب جدا فى بحثك عن أخر

مقابلة العروسه

1 لما تروح تشوف واحده عشان تخطبها لازم تبقى متشيك
وده طبيعى عشان الانطباع الاول

2 لما تروح عند العروسه وتلاقيها داخله حاول بقدر الامكان تتحكم فى ردة فعلك
3 يعنى لو هى حلوه متتسمرش وتقعد تبصلها ولو كانت مش على قدر من الجمال
4 زى ما انت متخيل مايبانش عليك الاحباط فى اول زياره انت بتبقى رايح علشان تشوف هيحصل قبول ولا لاه مش اكتر يعنى
5 متحاولش تسأل الاسئله بتاعت التدين وخلافه لو البنت عجبتك الا فى تانى زياره
6 لما تتاكد كمان ان هى متقبلاك وتتكلم فى مواضيع عامه سواء مع عيلتها او معاها
7 حصل قبول والحمد لله من الطرفين تروح الزياره التانيه وتسال زى ما انت عاوز
8 وهى كمان هتسال زى ما هى عاوزه بس بشرط تحاول بقدر الامكان انك تخلى الاسئله مش مباشره
9 مثلا انت عاوز تسأل على الصلاه متقولهاش انت بتصلى ولا لا اوعى ربنا يكرمك حاول تخلى الاسئله غير مباشره وفى وسط الكلام يعنى مثلا تقولها انا الحمد لله ملتزم فى صلاتى وساعتها هتشوف ردها او تعبير وشها وهتعرف الاجابه لوحدك وياريت متسألش بصوت عالى علشان متحرجهاش لانها كده كانك بتستجوبها وكل اللى قاعدين بيبقوا باصين لها ومستنيين اجابتها وعلى اساس اللى قلته ده البنت بتقيم العريس يعنى من لباقته وطريقة كلامه وده طبعا فى الاول لحد لما تتعرف عليه كويس
https://shababtop.ahlamontada.net

اول خطوه فى زواج صحيح شرعى بدون محرمات
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-